Czas ucieka, a ze swoją rozprawą doktorska jesteś jeszcze w lesie? Nie wiesz, jak zaplanować kolejne etapy badań? A może gubisz się w analizie literatury? Tak, doktorat to prawdziwe wyzwanie. Nie musisz jednak stawiać mu czoła samotnie. Mogą Cię wesprzeć cyfrowe narzędzia, które ułatwiają pracę nad doktoratem. Podrzucam Ci 5 swoich ulubionych narzędzi, które stosuję w pracy naukowej. Może zachwycą także i Ciebie.
Na początek narzędzia, które pomagają zarządzać sobą w czasie. Tego rodzaju aplikacje najczęściej wykorzystują The Pomodoro® Technique – metodę opracowaną przez Francesco Cirillo w latach 80. ubiegłego wieku.
Narzędzia bazujące na metodzie pomodoro są intensywnie rozwijane. Powstają różne „wariacje” pierwotnego pomysłu Cirillo. Jednak sedno ich działania jest zawsze jedno – mierzenie czasu, w którym skupiasz się na pracy i czasu, w którym odpoczywasz. Narzędzia cyfrowe typu pomodoro możesz zainstalować jako aplikację desktopową, rozszerzenie do przeglądarki lub jako aplikację mobilną.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o metodzie pomodoro, zajrzyj na stronę francescocirillo.com.
Zarządzanie bibliografią to warunek sine qua non pracy nad każdym dłuższym tekstem naukowym. Jeśli chcesz uporządkować dane, cytaty czy tytuły publikacji z różnych baz danych, wykorzystaj menadżera bibliografii.
Menadżer bibliografii to narzędzie, które posegreguje pliki i pomoże Ci zapanować nad informacjami potrzebnymi do przeprowadzenia analizy literatury. Z nim o wiele szybciej podsumujesz dotychczasowy stan wiedzy i odniesiesz się do dyskusji naukowej.
Najbardziej znanymi i najczęściej używanymi menedżerami bibliografii są Zotero i Mendeley.
Doktorat to projekt, którym trzeba umiejętnie zarządzać. Trzeba zaplanować działania, ustalić harmonogram i monitorować realizację zadań. Pomogą Ci w tym oczywiście specjalne narzędzia do zarządzania projektami. Możesz za ich pomocą pracować nie tylko indywidualnie. To także świetne narzędzia do grupowej pracy badawczej. Dzięki nim opracujesz jasny harmonogram realizacji projektu, przydzielisz zadania, dodasz materiały. Narzędzia do zarządzania projektami mają także integrację z narzędziami do komunikacji w czasie rzeczywistym.
Narzędzi do zarządzania projektami jest wiele. Ja jednak lubię najbardziej ClickUp.
Pisanie nie jest twoją ulubioną aktywnością? W takim razie przydadzą Ci się narzędzia, które wyrobią w Tobie nawyk pisania. W jaki sposób? Na stronie 750words.com możesz dołączyć do społeczności niemal miliona osób, które każdego dnia postanawiają napisać minimum 750 słów. Taka regularność sprawia, że o wiele łatwiej zmotywować się do napisania książki, artykułu czy właśnie dysertacji.
Jeśli wolisz pracę indywidualną, pomoże Ci program 1000Words. To prosty edytor tekstu bez żadnych dodatkowych funkcji. Dzięki temu jedyna rzecz, którą się zajmujesz „wyrzucanie” z siebie słów na ekran.
Nawet najlepsze narzędzia nie wystarczą, jeśli nie potrafisz zapanować nad wszechobecnymi rozpraszaczami. A to rodzina, przyjaciele, pies czy kot proszą o uwagę, a to kusi feed Facebooka czy potok filmików na Instagramie. Tymczasem dysertacja leży odłogiem. Ale jest na to sposób!
Aby się wyciszyć i skupić na tym, co najważniejsze, skorzystaj z narzędzi do wyłączania rozpraszaczy, a zwłaszcza mediów społecznościowych. Po prostu zablokuj feed Facebooka, konkretne strony czy powiadomienia poczty.
Ja używam w tym celu rozszerzenia do przeglądarki Chrome Stay Focus lub (w systemie iOS) aplikacji SelfControl.
Mam nadzieję, że tych parę narzędzi pomoże Ci bez zbędnych cierpień napisać dysertację. Pamiętaj, że aplikacje, jakie tu wskazałam, to tylko parę kropli z ogromnego oceanu cyfrowych narzędzi przydatnych w pracy naukowej. Odkrywaj własne. Powodzenia!
Środek lata to dla wielu naukowców czas urlopowy. Ustają zajęcia dydaktyczne, zawieszone są spotkania […]
Czas ucieka, a ze swoją rozprawą doktorska jesteś jeszcze w lesie? Nie wiesz, jak […]
Zdarzyło ci się słuchać wypowiedzi członków zespołu naukowego, którzy chwilę wcześniej otrzymali grant? Czy […]