Umiejętności dydaktyczne to jedna z podstawowych umiejętności naukowca. Wielu z nas uczy i młodszych, i starszych o różnym poziomie wiedzy na uczelni, w firmie lub w laboratorium. Wielu z nas spędza nawet kilkadziesiąt godzin tygodniowo na uczeniu. I nie raz interweniujemy tam, gdzie wiedza innych osób jest niewystarczająca. Od niedawna każdy naukowiec może oficjalnie potwierdzić swoje kompetencje edukacyjne i zdobyć kwalifikację „Trener akademicki”.
Pełna nazwa kwalifikacji brzmi:
Prowadzenie zajęć praktycznych z zakresu danej specjalizacji naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym – Trener akademicki.
Nad kwalifikacją pracowałam wraz z zespołem ponad 3 lata. (Wielkie ukłony i podziękowania dla Agnieszki Bożek, Mariusza Kusionowa oraz Kasi Zabratańskiej!). W końcu kwalifikacja została włączona do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji na poziomie siódmym i jest jedną z „wyższych” w całym rejestrze.
Ale co to właściwie oznacza?
W Polsce mamy osiem poziomów kształcenia tworzących Polską Ramę Kwalifikacji. Poziom ósmy to doktor, siódmy – absolwent studiów II. stopnia. Na poszczególnych poziomach znajdują się kwalifikacje:
I tutaj pojawiają się kwalifikacje rynkowe, czyli wiedza i umiejętności wynikające z naszego doświadczenia zawodowego. Kwalifikację rynkową można uzyskać bez względu na to, w jaki sposób nabyliśmy dane kompetencje. Nie ma tu znaczenia, czy nastąpiło to w toku formalnej edukacji. Po prostu opanowaliśmy daną umiejętność i tyle.
Kwalifikacja rynkowa „Trener akademicki” należy do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji na poziomie siódmym, więc adresowana jest do całego sektora nauki i technologii na uczelni lub poza nią.
Nasza kwalifikacja potwierdza, że ktoś potrafi samodzielnie projektować, prowadzić i ewaluować szkolenia z danej dyscypliny naukowej i wykorzystuje przy tym narzędzia dydaktyki aktywnej.
Pełny opis kwalifikacji „Trener akademicki” znajdziesz na stronie: https://kwalifikacje.gov.pl/k?id_kw=14069.
Kwalifikację uzyskuje się w wyniku kilkustopniowej procedury. Komisja weryfikuje konkretny zestaw umiejętności związanych z dydaktyką. Oto jak wygląda cały proces:
Co możesz przedłożyć, żeby potwierdzić umiejętności trenerskie? Są to:
Test obejmie wiedzę na temat aktywnych metod w procesie dydaktycznym.
Ten etap składa się z 3 części:
Masz za sobą Kurs Trenerów Nauki oraz Narzędziownię Trenera Nauki lub Wirtualną Narzędziownię Trenera Nauki? Jeśli do tego masz odbytą praktykę, to możesz od razu podejść do egzaminu i uzyskać kwalifikację „Trener akademicki”.
Jednak do egzaminu możesz także podjeść, jeśli masz ukończony inny kurs trenerski, który potwierdza Twoje umiejętności dydaktyczne.
Wraz z zespołem staram się o uzyskanie statusu instytucji certyfikującej. Jeśli tak się stanie, egzamin potwierdzający kwalifikację będzie można zdawać w naszej komisji. Naszych kursantów powitają oczywiście egzaminatorzy zewnętrzni, tak by uniknąć konfliktu interesów i zapewnić transparentność procedur.
„Trener akademicki” to bardzo świeża kwalifikacja. Dlatego wraz z zespołem przygotowuję materiały dla osób, które chcą ubiegać się o tę kwalifikację. Krok po kroku pomogą one zebrać potrzebną dokumentację, podsumować swoje doświadczenie oraz przygotować się do testu i obserwacji zajęć.
I oczywiście zapraszam na najbliższą edycję Kursu Trenera Nauki oraz Narzędziowni Trenera Nauki.
Umiejętności dydaktyczne to jedna z podstawowych umiejętności naukowca. Wielu z nas uczy i młodszych, […]
Znasz to uczucie triumfu? Finansowanie na twój projekt zostało wreszcie przyznane. Zrealizujesz innowacyjny pomysł, […]
Gdy prowadzę zajęcia, często wykorzystuję w planowaniu projektów akademickich metodyki związane z zarządzaniem. I […]